Installation View „Collecting Images [02] – “Only Culture”—The Pringsheims“ © Franz Kimmel

Collecting Images [02]

“Only Culture”—The Pringsheims

Collecting Images [02]
“Only Culture”—The Pringsheims

The exhibition “ ‘Only Culture’ – The Pringsheims” recalls one of the most important private art collections in Munich prior to 1933.

The mathematician Alfred Pringsheim (1850–1941) turned his palais in Arcisstrasse into a center of culture in Munich in which a large wall frieze by the artist Hans Thoma (1839–1924) could be admired in addition to his maiolica and silver collection. Remnants from this art collection, which was forcibly dispersed from 1933 onward, and the Thoma frieze can now be seen in Munich once again for the first time in seventy years and are a reminder of the fate…

Collecting Images [02]
“Only Culture”—The Pringsheims

The exhibition “ ‘Only Culture’ – The Pringsheims” recalls one of the most important private art collections in Munich prior to 1933.

The mathematician Alfred Pringsheim (1850–1941) turned his palais in Arcisstrasse into a center of culture in Munich in which a large wall frieze by the artist Hans Thoma (1839–1924) could be admired in addition to his maiolica and silver collection. Remnants from this art collection, which was forcibly dispersed from 1933 onward, and the Thoma frieze can now be seen in Munich once again for the first time in seventy years and are a reminder of the fate sufferered by Thomas Mann’s father-in-law.

Duration of exhibition

March 23 - June 10, 2007

Curator

Emily D. Bilski

Assistance

Juliette Israël

Architecture

Architet Martin Kohlbauer, Vienna

Kuratorin

Emily D. Bilski
Mitarbeit: Juliette Israël

Gestaltung

Architekt Martin Kohlbauer, Wien

Installation View „Collecting Images [02] – “Only Culture”—The Pringsheims“ © Franz Kimmel
Installation View „Collecting Images [02] – “Only Culture”—The Pringsheims“ © Franz Kimmel

PUBLIKATION

Der Katalog zur Ausstellung

Dieser Band erinnert an die herausragende Sammlung von Majolika, Goldschmiedearbeiten der Renaissance und deutscher Malerei des 19. Jahrhunderts, die von dem Mathematiker Alfred Pringsheim und seiner Frau Hedwig, geb. Dohm zusammengetragen wurde. Das Haus der Pringsheims in der Münchener Arcisstraße 12 - dessen Musiksaal mit einem Wandfries von Hans Thoma ausgestattet war, galt als einer der wichtigsten Treffpunkte der kulturellen und intellektuellen Elite in München um 1900. Die Eröffnungsausstellung des jüdischen Museum München versammelte Werke, die ehemals aus der Pringsheim Sammlung stammten: neben Familienporträts der Pringsheims von Franz von Lenbach und Friedrich August Kaulbach kann man Abschnitte des Thoma-Fries, herausragende Exemplare von Tafelsilber aus der Renaissance und italienischer Majolika bewundern.

ISBN 978-3-938832-17-2

 

 

…sowie besonders mit der Präsentation der eindrucksvollen Majolika- und Silbersammlung Alfred Pringsheims, gelingt Bernhard Purin ein fulminanter Auftakt.

 

Die Welt, 23. März 2007

Nun ist im zweiten Stock des Jüdischen Museums für kurze Zeit der Salon der Pringsheims wiederauferstanden – als Ahnung und Schattenriss, als Installation und Objekteschau.

Süddeutsche Zeitung, 22. März 2007
Ein Museum der Landeshauptstadt München